Sitsövningar och stretch ger bättre ridning

Har ni sett att Marie Zetterqvist Blokhius skrivit en strålande bok om sitsen?! Boken, Sitsskolan innehåller inte bara övningar för att förbättra sitsen, utan ger även en bra förståelse för vilka muskler som lätt blir för korta, eller inaktiva, hos ryttare och vilka muskler som arbetar mest.

Som aktiv hästmassör tänker jag dagligen på hästens muskulatur och rörelser, men sällan i samma banor om min egen kropp. Trots att jag fick gå till en kiropraktor två gånger innan det var fysiskt möjligt att göra en korrekt diagonalsluta utan en massa spänningar i min kropp (som självklart genererade spänningar i hästens).

I Zetterqvist bok finns massor av olika övningar för att ryttaren ska bli mjuk, följsam och få en effektiv sits t.ex. sitta på en boll och hålla balansen utan att ha stöd av fötterna i golvet, eller vikten av olika stretcher. ‘

Visste ni t.ex. att höftböjarmuskulaturen förkortas lätt och mycket hos ryttare eftersom vi, i princip, hela tiden håller låret lite framåtböjt?

Sitsskolan och musklerfrån boken Sitsskolan

Personligen har jag problem med lårens baksida, sätesmuskulaturen och höftböjarmuskulaturen framförallt på vänster sida. Det kräver att jag stretchar rejält efter varje ridpass samt daglig stretch av kroppen för att vänster sida ska kunna inverka korrekt och verkligen hjälpa hästen. Stretchar jag inte är det kört, då fungerar inte vänster sida alls.

stretch-ovning Lisa Kapten Kvist.jpg

Från Lisa Kapten Kvist

Jag brukar köra nr 3 för baksida lår, 8, 9, 10 för höftböjaren och sätesmuskulaturen, och den stående varianten av nr. 7 framsida lår.

Hur är det? Stretchar ni själva för att förbättra sitsen och hålla som ryttare, eller är det mest hästarna som får stretchen och så glömmer man bort sig själv?

I alla fall så rekommenderas boken varmt!

Sits skolan

2 thoughts on “Sitsövningar och stretch ger bättre ridning

Leave a Reply

