En riktig skithäst!

Alla borde ha en riktig skithäst och utbilda någon gång i livet. Ni vet en sådan där som har svårt att placera benen rätt, som inte har en vinkel på kroppen som sitter rätt, som har fel benställning eller svag rygg och så vidare. Helt enkelt en häst som inte har alla, om ens några, förutsättningar för sig.

En sådan häst som man säger att man aldrig ska ha.

En sådan som står i boxen bredvid den fina häst man egentligen har kommit för att titta på.

En sådan häst med trasig kropp eller själ, men med ögon som rymmer hela världen. Sådana ögon som inte går att värja sig mot!

En sådan häst som man är helt försvarslös inför. Trors att man vet att den kommer att ge en stora bekymmer och man kommers aldrig komma upp till de klasser man hade tänkt sig, aldrig nå just de där höga målen som ansågs så viktiga.

Men det är någonting med ögonen, någonting med uttrycket, någonting med sättet hästen ser på dig som gör att du bara vet att det är just den individen. Ingen annan! Bleknar gör det viktiga i att plocka rosetter, vinna tävlingar, nå specifika mål.

Till sist står du på stallplanen tillsammans med ditt djur och undrar hur det där gick till. Men hjärtat vet att det är rätt. Du är lycklig.

Tills ni ska börja träna…

Då kommer allt det svåra svart på vitt. Hästen klär av dig naken och berättar exakt för dig hur mycket, läs lite, du egentligen kan! Det är inte alltid så roligt att bli avslöjad! Tro mig, jag vet!

Det står ett par sådana här hästar i vårt stall. En är min:

Super, 17 år, sto. Jag har haft henne i sju år. Hon är fantastisk. På alla sätt.

Super 001

Jag vet t.ex. ingen häst som är så dålig på att placera benen, hitta tyngdpunkten eller hålla takten.

Jag vet ingen häst som är så duktig på att ignorera människan, inte bry sig och dessutom vara ordentligt tjurskallig om det inte passar.

Hon uppfyller alla kriterier för en riktig skithäst.

Men oj vad hon har lärt mig saker; om hästvett, om ridning, om takt, om träning och framförallt om ödmjukhet! Hade hon inte kommit till mig för flera år sedan hade jag inte alls varit där jag är i dag.

Varför?

För att jag inte fått något gratis. Varenda placering av de där benen som så gärna vill spreta åt alla håll har hon och jag jobbat fram, varenda takt som vi lyckas hålla har vi arbetat fram och varenda gång hon vänder huvudet mot mig och ser på mig är det ett förtroende som jag gång på gång fått bevisa att jag är värd (som tur är är hon förlåtande för det ska sägas att jag inte alltid varit värd det förtroendet!). Super är hästen som har gått från att vägra bli fångad i hagen till att nu följa med mig in lös från ett bete på flera hektar.

Super och AK Super2

Varje gång en sådan häst kommer till en i hagen är det ett bevis på att man faktiskt har lyssnat och lärt, tagit in och försökt förstå. Varenda gång en sådan häst lyckas med att hålla koll på alla ben (det är garanterat fler än fyra!!) så är det på grund av ömsesidigt samarbete och varenda gång en sådan häst vänder ögonen mot dig och ser på dig så gör hon det endast för att hon anser dig vara värd det.

Så om ni frågar mig borde det vara alla förunnat att någon gång få ha en skithäst. Den kommer inte ge dig några snabba resultat, inga fina rosetter och den kommer framförallt inte att varje dag berätta för dig hur fantastisk du är som ryttare eller människa.

Men det kommer dagar då hästen vänder uppmärksamheten mot dig, lyssnar, försöker till sitt allra yttersta och lyckas med det ni så länge försökt med (och skyll för guds skull inte på hästen för att det tagit lång tid, hästen är aldrig bättre än sin ryttare!).

Det kommer dagar då det fungerar, då ni på riktigt samarbetar.

Det kommer dagar då han eller hon vänder sitt huvud mot dig, ser rakt igenom dig och ändå väljer att följa dig.

För de dagarna, för lärdomen och för samhörigheten borde det vara alla förunnat att någon gång i livet få chansen att utbilda en riktig, fantastisk, underbar, skithäst!

Leave a Reply

