Hjälm – huvudsakens vara eller icke vara

En vän lägger ut inbjudan på en hästsida till ett evengemang. Reklamen består av en affisch med en ryttare i damsadel som utför en skolhalt. Ryttaren bär klänning och ingen hjälm.

Ingen kommenterar detta förrän en spydig kommentar om varför ryttaren inte använder hjälm läggs in.

Och sen är debatten igång…

Det ska tilläggas att ryttaren på bilden är en av Sveriges högst utbildade inom den akademiska ridkonsten och ska man jämföra med något är det att likställas på minst en Grand Prix nivå i den traditionella tävlingsdressyren. 

I tävlingsdressyren används, oftast, inte heller hjälm i de högsta klasserna utan dessa rids traditionellt sätt i hatt. På senare år har i och för sig debatten om hatten eller hjälmens varande tagit fart och flera ryttare har faktiskt börjat använda hjälm och en del bestämmelser har införts (finns ett intressant inlägg om detta från Dressyrmupparna).  

 

Jag är egentligen varken för eller emot hjälm vid uppvisningar och tävlande. Tävlingsdressyren har alltid inspirerat mig och även under det året jag bodde och red i Frankrike red jag med hjälm trots att alla, och då menar jag verkligen alla, red utan hjälm. Jag har helt enkelt alltid varit lite för rädd om huvudet. 

Användandet av hjälm tycker jag är ett eget ansvar, ungdomarnas användande av hjälm anser jag vara de vuxnas, klubbens, föreningens, tränarnas ansvar osv. Bara för att man som ryttare ser en annan, duktig, ryttare utan hjälm behöver inte det betyda att man själv slänger av sig sin egen. Men visst, jag håller samtidigt med om vikten av att tänka på vilka signaler vi sänder ut till aktiva inom en sport med höga risker där varje år ett flertal dödsolyckor sker.

Bild

Kanske är det ändå vårt ansvar, alla aktiva inom sporten, att visa att ansvarsfulla ryttare rider med hjälm. Då bör alla föregå med gott exempel och också sätta hjälm på huvudet. Oavsett vilke nivå vi befinner oss på!

Ja, så tycker jag nog…

Kanske.

Eller jag vet inte. Egentligen.

Jag rider med hjälm. Alltid.

Sonen rider med hjälm. Alltid.

Alla som har häst i vårt stall rider med hjälm. Alltid (tror jag). 

En sak är jag i alla fall säker på; om man visar en ryttare med hjälm, både på affischen och på uppvisningen, så kommer det budskap eller den slags ridning/träning man vill förmedla på ett klart sätt nå fram till publiken utan avvikande debatter.   

Då fyller hjälmen mer än ett syfte!

 

 

 

  

Leave a Reply

