Vikten av att stå ut

Efter en veckas intensiv träning väcks många tankar. I mitt fall funderar jag på det väsentliga, och essentiella, i vikten av att stå ut.

Stå ut med att alla tappra försök inte alltid blir rätt.

Stå ut med att det som bör vara små hjälper ibland blir för stora (hästarna må förlåta sina människor).

Stå ut med att inte förstå på en gång.

Stå ut med att det tar tid.

Helt enkelt förlika sig med att vara människa innebär att göra misstag.

Så enkelt är det. Sen är det en fördel om man orkar försöka igen, och igen och igen. Så länge som det tar innan poletten trillar ner.

Ibland kan det krävas att man helt enkelt tänker att “jag skiter i det här, det ger mig inget”.  Så gjorde jag efter tredje träningstillfället, tror jag det var, för ett antal år sedan.

För att det var svårt och jobbigt. Och kroppen sa nej och hästen förstod inte (självklart eftersom ryttaren var spänd och inte en enda signal gick igenom och mottogs på rätt sätt).

Men så satte envisheten in och det faktum att en skruttig hästkropp faktiskt hade blivit mycket bättre av träningen.

Sen har jag hängt i. Och det är jobbigt, Och svårt. Men också fantastiskt roligt. Så roligt att det finns dagar jag går i från paddocken med en känsla av total upprymdhet av ren och skär glädje. 

Kanske ligger därför vikten av att stå ut i att tillåta sig själv att ibland faktiskt ge upp, att stanna upp och fundera, reflektera, för att sedan komma tillbaka när tvivlet och prestationsångesten lagts åt sidan.

Det är i den stillheten som kommunikation mellan häst och människa kan uppstå.

Då handlar det inte längre om att “stå ut”.

Då handlar det om ren magi! 

Foto från http://www.givethemwings.com.au/home.php

Leave a Reply

