Slakthästtrailer kollapsar på motorväg med 37 (!) hästar

Jag skulle ha börjat dagens inlägg med “Älska med hjärtat helt och fullt…” och skrivit om vikten av att välja häst med hjärtat, men så fick jag dessa nyheter av en kontakt. Som vanligt är det som ett knytnävesslag i ansiktet. Alla dessa bilder, alla dessa tragiska öden. Slakthästindustrin, stödd av EUs import, visar åter sin baksida.

I går den 12 juni kollapsade en överfull trailer med 37 hästar som var på väg till Mexiko för slakt, uppger TV 4HD i Nashville vilket ni kan läsa mer om här (och se fler bilder om här). Lastbilen tillhörde Three Angels Farm som levererar hästar till Inter vilka slaktar för den Europeiska marknaden.  En häst var man tvungen att avliva på plats, flera blev skadade.

Att alla hästar var skräckslagna behöver väl knappast nämnas!

Three Angels Farm har tidigare i år varit ute för en annan tragisk olycka. Den gången krockade en överfull trailer med 38 hästar på flaket. 3 hästar dog av skadorna, de andra kördes vidare för slakt till EUs marknad.

Jag orkar egentligen inte titta på fler bilder av hästar på väg till slakt och som riskerar att finnas i den korv jag kanske äter nästa vecka. Men jag vägrar tro att vi bryr oss så lite om djur att vi inte försöker stoppa saker som är uppenbart fel. Om du inte kan skrika; så tala högt, om du inte kan tala högt; så viska, om du inte kan viska; så skriv, om du inte kan skriva så se åtminstone till att köttet du stoppar i dig en gång haft det bra.

Titta på bilderna! Det där är inga välmående djur. Jag undrar om inte den häst som blev så skadad att den var tvungen att avlivas på plats, är den som drog det längsta strået. Den slapp den fortsatta skräckfärden på överfulla lastbilar, avlastningen vid slakthusen och väntan på skottet innan det var dess tur vid själva slakten.

För om inte jag bryr mig, eller du bryr dig, eller hästfolk bryr sig; vem ska då göra det?

Någon annan?

Leave a Reply

